Tunnista osallistamisen sudenkuopat
Kansalaisten ja väestöryhmien osallistuminen julkisen sektorin digitaalisten palvelujen suunnitteluun ja toteutukseen on hyödyllistä ja edistää esimerkiksi yhdenvertaisuutta.
Aina kun osallistavaan kehittämiseen aidosti pyritään, kohdataan myös haasteita:
- Rahan, ajan ja osaamisen puute on organisaatioiden yleisin perustelu olemattomalle osallistamiselle. Vaarana on loppukäyttäjien ohittaminen tai liian pienen testaajaryhmän käyttäminen.
- Pelko, että kansalaiset eivät ymmärrä mistä on kysymys ja toivovat hankkeelta liikaa tai vääriä asioita. Kansalaiset voivat kritisoida kehittämisprojektia ja sen tavoitteita tavalla, joka vaarantaa koko hankkeen. Julkisen sektorin vastuu suhteestaan kansalaisiin voi siis johtaa ylivarovaisuuteen, joka ohjaa ohittamaan osallistamista.
- Organisaatioiden kyky ja aktiivisuus tiedottaa osallistumismahdollisuuksista jättää usein toivomisen varaa. Kansalaiset eivät välttämättä tiedä, missä voisivat vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.
- Osallistumishaluisia voi olla vaikea löytää ja motivoida, etenkin jos osallistuminen vaatii asiaan paneutumista. Juuri ne uusiin teknologioihin liittyvät aiheet, jotka vaikuttavat ihmisten arkeen ja joissa osallistaminen olisi erityisen tärkeää, saattavat kansalaisten mielestä olla vaikeita, vieraita ja ehkä vähän pelottaviakin.